Sabra ST4878x (23.12.2008) Vorige pagina)

ex- Herman Pauwels

7.ZV.89

Sabra ST4878 stage II (dubbele SU-carburator) decapotabel

Eerste in-gebruik-stelling 12.06.1967, een later geïdentificeerde eigenaar is Herman Pauwels, nog steeds geïnteresseerd in Sabra's, een verhaal apart!

Herman Pauwels kocht zijn Sabra 16/05/1972.  De auto was toen 5 jaar.

De aankoop ging maar door nadat een langdurig "veto" van Hermans moeder tenslotte opgeheven was; het veto was er gekomen na een "testrit" aan 150 km/u..

De "punten" waren gedemonteerd maar meegeleverd, de vertikale "stripjes" in het radiatorsierrooster ontbraken blijkbaar????

De auto is nog mooi strak.  Gans de familie wilde een foto in dat blitze wagentje.

Enkel playboys rijden met zulke auto's. Prachtig gedateerde foto.

of playgirls??... de punten zijn ondertussen gemonteerd - extra vleugje chroom.  Zetels rood-zwart.

De jongere broer zou zo graag.

En toen werd hij blauw, de huidige kap is nogsteeds hetzelfde; dit moet ergens in 1974 geweest zijn.

De kap is nog dezelfde als er nu op zit.

Hier is een andere motorkap gestoken, de vleugeltjes achteraan lijken ook verdwenen te zijn.  Op de éne of andere manier paste alles niet 100% dus de sluiting van de motorkap werd aangepast en om de acceleratie te verbeteren (motor mocht eigenlijk iets meer koppel hebben) werden achteraan 13 duims-velgen gemonteerd

Toch nog een "strak" koetswerk.  Jonge broer is al wat ouder.

Herman Pauwels; moest toen (24/05/1975) de Sabra tegen zijn zin verkopen "voor export" of  "voor afbraak" want die auto was voorzien van "gevaarlijke versierselen" (vleugelmoeren aan de wielnaven) en één of andere rijkswachter die dàcht dat hij kon lezen had een waarschuwingsverslag geschreven (denken en lezen en schrijven).  
KB 1.12.1975. Art.81.6.1.Het is verboden aan de buitenkant van een motorvoertuig gevaarlijke versierselen of enig toebehoren aan te brengen die de gevolgen van ongevallen kunnen verergeren.

Lees: versierselen of toebehoren, in 1975 stond naar mijn weten het woord "toebehoren" er nog niet bij.  Pauwels verkocht dus zijn Sabra voor afbraak voor 6.000-Fr.  Dezelfde auto kwam enkele maanden later - mits groene kaart van de automobielinspectie (een wielmoer is zelfs geen toebehoren),  na demontage van een aantal essentiële onderdelen (jaja afbraak) maar niet van de vleugelmoeren  - voor 27.000-Fr in het bezit van Jef Neefs..... één van de manieren om snel rijk te worden.  

Herman Pauwels noteerde dertig jaar geleden nog:
Sabra GT op autosalon 1968: 127.500-Fr, de cabriolet was 105.000-Fr.

Met dank aan Herman Pauwels.

Zie ST 4878

TOP

Eigenaars

Sabra (Startpagina)