M_Reparaties - M_Repairs (24.05.2008 )


Probleem M: Brake master cylinder

1 Demontage van de master cylinder. De bovenste van de twee bevestigingsschroeven is moeilijker te breiken . Best 1/2" dop op een soort schroevendraaier plaatsen.

2 De zuiger vrijmaken door de circlips te verwijderen die onder de stofkap zit.De zuiger eruit halen door gewoon op het werkvlak te kloppen met de hele master cylinder.Of perslucht via het remleidinggaatje en het reservoir goed afsluiten met de hand.
3 De zuiger ( Eng plunger) demonteren. Dit kan door de sterke veer in te drukken zodat een ruimte vrijkomt op een soort huls en met een schroevendraaier het lipje op de hus naar boven te bewegen zodat de huls loskomt. Het geheel is dan vrij.Dan kan het kleine asje verwijderd worden door dit uit het centrum via een grotere opening los te maken.ZIE DE FOTO.
4 De twee nieuwe rubberen dichtingen plaatsen op de juiste manier. Kijk naar demontage of op folder bij revisiekit.
5 Zuiger terug monteren.
6 De master cylinder volledig zuiver maken met DOT 4 Remvloeistof.Eventueel lichtjes opschuren. Ik gebruikte zelfs geen ultrafijn schuurpapier maar een gebruikt nylon keukensponsje + remolie. Werkte perfect en geen krasje.
7 Remolie in het zuigergedeelte van de master cylinder gieten en de zuiger zachtjes terugplaatsen.
8 Rubbervet aan de circlips uitsparing doen en achter de stofkap.
9 de master cylinder monteren
10 de remmen ontluchten , te beginnen met het wiel het verst verwijderd van de master cylinder.

Revisiesetje: zie foto


M Master cylinders for Clutch and Brake

Explanation: Some (Tamworth-made) Sabras - ? Sabres are made with as Geoff Cooper calls it "non-reservoir"-Clucht and brak master cylinders.  Geoff found a Girling man that sells them:

I have sent the pictures to my supplier of hydraulic parts and he confirms that they are Girling. He can supply the parts.
The cylinders are known simply as Girling non-reservoir.
I assume that they should be the same diameter as the regular integral reservoir ones on the Sabre in which case they are both 3/4" (0.75"). He can also do other standard sizes. The external reservoir is normally available but is currently out of stock and he is in the process of having new ones made. The unions are not a problem and are stock items. Price of cylinders is 37.50 each.
The external reservoir looks to have 2 outlets in which case make sure you specify that as they are also available with one.
I think it would be best to make direct contact. Here is the contact information.
The name of the guy is Henry and he is very helpful.
J.E.M
Ashcroft House
Druid Street
Hinckley
Leicestershire
Phone 01455 230626
Fax 01455 611543
email hnrtom5@aol.com


Jacques supplied us with a nice overview of the lengths of the brake pipes:


and why not add pictures of the flexible hoses

Connectors are both UNF 3/8
one is 2,5 cm long conical end
one is 1,2 cm long flat end
length between the threaded parts: 28cm

The spring around the hose it isn't necessary - not original.
Might be better.
One UNF 3/8 connector 2,5cm conical end.
one UNF 3/8 connector 1,2 cm flat end.
Length between the threaded parts: 18cm

Both UNF 3/8 conical end 2,5 cm long.
Length between the threaded parts (hexagons) 36 cm

Mail me if you have add ons: Contact 

NL-Sabra Back TOP GB-Sabra/e